STANDARDY SUPERWIZJI W SYSTEMIE POLSKIEJ LICENCJI TERAPEUTY BEHAWIORALNEGO
I.CELE SUPERWIZJI
Superwizja jest formą doradztwa metodycznego. Polega na uczeniu i wspieraniu KTB i TB w drodze rozwoju zawodowego w zakresie SAZ, rozwijaniu umiejętności terapeutycznych oraz wspieraniu ich w świadczeniu wysokiej jakości usług klientom.
II.FORMY I CZĘSTOTLIWOŚĆ SUPERWIZJI
- Superwizje mogą odbywać się w formach:
a. obserwacji i analizy zajęć osoby superwizowanej z klientem przez superwizora
- bezpośredniej (superwizor obecny podczas zajęć z klientem)
- zdalnej synchronicznej (superwizor ogląda pracę z klientem podczas połączenia zdalnego)
- zdalnej asynchronicznej (superwizor ogląda filmy z pracy z klientem)
b.rozmowy na tematy związane z terapią behawioralną lub analizą zachowania
c.analizy dokumentacji
2. Superwizje mogą odbywać się w formie indywidualnej lub grupowej.
3. Przynajmniej 50 % czasu superwizji odbywa się w formie czynnej pracy superwizanta z klientem
4. Minimalna częstotliwość superwizji powinna wynosić jedno spotkanie na 3 miesiące (wyłączeniu podlega okres wakacyjny).
5 Forma czynna pracy superwizanta obejmuje:
- pracę bezpośrednią z klientem
- pracę nad dokumentacją (przygotowywanie programów, analizowanie programów i danych).
III.PRZEDMIOT SUPERWIZJI
1. Efektywna superwizja zawiera:
-
tworzenie i przedstawianie superwizantowi oczekiwań dotyczących jego działań zawodowych
- prowadzenie behawioralnego treningu umiejętności
- modelowanie zawodowych i etycznych zachowań
- rozwijanie umiejętności związanych z planowaniem i wdrażaniem interwencji oraz monitorowaniem jej przebiegu
- obserwowanie zajęć superwizanta z klientem i przekazywanie informacji zwrotnych
- monitorowanie umiejętności superwizanta
- analizowanie dokumentacji terapeutycznej prowadzonej przez superwizanta
- ewaluację efektów superwizji
- analizę publikacji dotyczących stosowanej analizy zachowania
IV SUPERWIZOR MA MOŻLIWOŚĆ:
-
wyboru zalecanych technik i form dokumentacji przebiegu procesu terapeutycznego
- zaproponowania drugiego ewaluującego
- zasugerowania superwizji prowadzonej przez innego superwizora w ramach tej samej puli godzin.
V SUPERWIZOR MA OBOWIĄZEK:
-
stałego rozwoju zawodowego
-
przestrzegania zapisów zawartych w dokumentach: Regulamin PLTB, Kodeks etyczny i Standardy superwizji
- ustalenia warunków współpracy z superwizantem (optymalnie w formie pisemnej)
- prowadzenia ewidencji godzin zrealizowanych superwizji
- planując superwizje uwzględniać kontekst i formy pracy osoby superwizowanej (np. nie może od nauczyciela, który pracuje w klasie, oczekiwać „zorganizowania” sobie pracy indywidualnej na cele superwizji)
- uwzględniać podczas superwizji wszystkie obszary do pracy istotne z perspektywy klientów osoby superwizowanej (np. umiejętności komunikacyjne, społeczne, zachowania trudne itp)
- przygotowania KTB do ewaluacji pod kątem wszystkich ocenianych podczas ewaluacji umiejętności, uwzględniając specyfikę jego środowiska pracy
- dbania o ciągłość prowadzonej superwizji i dążenia do realizacji pełnego wymiaru wymaganych godzin
VI Nieprzestrzeganie przez superwizora opisanych standardów superwizji może zostać zgłoszone do Komisji Etycznej przez superwizanta.
VII Pozostałe kwestie związane z superwizjami są opisane w Regulaminie PLTB.